2024 Novemberében keresett meg ügyfelünk egy rejtélyes probléma sorozat megoldása miatt.
Megtaláltuk a problémákat, és fogtuk a fejünket!
Az alany:
- SEAT LEON 2.0TDI 184Hp CUNA motor
- 6 sebességes DSG DQ250 automata váltó
Előzmény röviden:
- Az ügyfél motoroptimalizálást szeretett volna, és elvitte autóját egy ígéretesnek tűnő, magát profinak tituláló műhelybe.
- Az optimalizálást elvégezték rajta, 224 lóerő lett a végeredmény.
- Nem sokkal később DPF problémák jelentkeztek és a DPF-et eltávolították, majd kiírták a szoftverből.
- DPF nélkül erőssen füstölt az autó nagyobb gázadásra, ezért az ügyfél javítást kért a műhelytől.
- "Javítást" követően továbbra is füstölt az autó nagy terhelésen
- Az ügyfelünk ezt követően megkeresett egy másik chiptuninggal foglalkozó szakembert, akivel vissza szerette volna állítani a gyári füstmentes programot az autóra
- A gyárira visszaállított szoftverrel menetközben azonnal hibakódot villantott az autó a hibatárólóban üzemanyagrendszer hiba volt.
- Az autó kizárólag az első műhely által készített programmal volt hibamentes(látszólag)
Kezelésbe vettük az autót:
- Első lépésként mentettük az autó hibakódjait és a módosított szoftvert, majd adatbázisunkból előkerestük az eredeti gyári szoftvert is.
- Próbaúton és élőadat-vizsgálaton észrevettük, hogy az üzemanyagrendszer nyomása már kis terhelésnél is hullámzóan, a referenciaérték alatt teljesít.
- Visszaállítottuk a gyári szoftvert, hogy lássuk azzal hogyan viselkedik az autó
- Érezhetően visszaesett a teljesítmény, a füstölés megszűnt azonban az üzemanyagnyomás ingadozás továbbra is fennállt, melyet immár motorhibalámpa és hibakód is jelzett.
Milyen módosításokat találtunk az érkező szoftverben? Hááát...
- Az üzemanyag nyomás megfigyelése, valamint az üzemanyagnyomás hibákra vonatkozó hibakódok levannak kapcsolva.
- Az injektorok nyitvatartási idejét dekalibrálták úgy, hogy 5%-al tovább tart a nyitva az injektor a fő befecskendezési szakaszban. -> Több üzemanyag kerül a hengerekbe mint kellene.
- A befecskendezési mennyiségből motornyomatékot "kiszámoló" kalibrációs térképet dekalibrálták, így nagy terhelés mellett akár 30Nm-el is eltorzítva a nyomatékszámítást. -> A valós leadott motornyomatéktól alacsonyabb értéket olvas a motorvezérlő -> fals értékeket lát az automataváltó, mely emiatt fokozott igénybevételnek van kitéve.
- A keverék szabályzást szakszerütlenül, teljes tartományban 1.05 lambda értékre módosította nagy terhelésen -> ennek eredményeképpen 15 AFR levegő/üzemanyag keverékaránnyon dolgozott a motor, amely egy dízel motornál már szemmel látható füstölést eredményez, egy részecskeszűrős modern dízelnél pedig egyenes út a részecskeszűrő meghibásodáshoz, a magas égéshőmérsékletről nem is beszélve.
Az üzemanyag nyomás probléma nem tudhatjuk biztosan mióta állt fent, valamint azt sem hogy az arra vonatkozó monitoring funkciók kikapcsolása mikor és ki által történt.
Egy dolog azonban biztos:
Az optimalizálást végző szakember tudott a problémáról vagy látnia kellett volna hogy már deaktiválva van a szoftverben, továbbá az üzemanyagrendszer nyomás ingadozást is észre kellett volna vennie, ugyanis ez egy nagyon kényes pontja egy modern dízelmotor működésének:
Hogy miért?
- Ha alacsonyabb az üzemanyag rendszer nyomása ->az injektorok befecskendezési ideje nő
hiszen alacsony nyomáson több ideig tart befecskendezni ugyanazt az üzemanyag mennyiséget, mint magasabb nyomáson.
- ->A hosszabb befecskendezési idő -> elhúzódik az égés folyamata a hengerekben.
- ->Magasabb a kiáramló kipufogógáz hőmérséklete->Szelepek, turbó, DPF élettartalma csökken.
- ->A hatásfok romlik, nő a koromképződés->Eltömődik a részecskeszűrő
Hogyan tovább?
- Egyértelműen megállapítást nyert, hogy az üzemanyag rendszerben probléma van
- Az ügyfélnek munkalapon átadtuk megoldási javaslatunkat:
- Az injektorok, valamint a nagynyomású üzemanyag pumpa bevizsgálása majd a hibás egység cseréjét javasoltuk.
Megvan a hibás alkatrész:
Ügyfelünk 3 hét múlva telefonált, 4db új injektor, valamint az üzemanyagnyomás szabályzó cseréje teljes mértékben megoldotta a problémát.
Készítsünk egy jó optimalizálást neki!
A második időpontra már 2025. Január 6. számunkra az év első munkanapján került sor, az év első elkészült autója ő lett.
Egy komplet DYNOTECH optimalizálás csomag mellett döntött az ügyfél:
- Motor
- DSG váltó
- Váltási pontok
- Gázpedál késlekedés javítás
- Motor olajnyomás javítás
Az élőadatos vizsgálat során immár mindent rendben volt. Mérőpados mérésen 174 lóerőt mértünk gyárilag.
Az optimalizálás során nagy figyelmet fordítottunk a biztonságos üzemanyag/levegő keverék arány megtartására, valamint az égéshőmérséklet alacsonyan tartására, továbbá a kalibrációs térképek szabályos, tűpontos használatára, ahogyan a gyári mérnök kollegák.
Mi 212 lóerőt hoztunk ki belőle, mely 12 lóerővel kevesebb mint korábban, mégis fürgébb az autó!
Ez a példa is jó mutatja, hogy nem minden a magas csúcsérték!
- jobb nyomatékkarakterisztika
- optimalizált DSG szoftver
- a gázpedál késlekedés javításnak köszönhetően
Sokkal fürgébb az autó azokban a tartományokban, ahol a hétköznapok során használja azt, arról nem beszélve, hogy mindezt füstmentesen, 100% biztonsággal!
Ügyfelünk elmondása alapján nem hogy gyengébbnek, még erősebbnek érzi autóját.
Összegezve:
- A hibás beállításnak valamint az autó hibájának eggyüttese nagyon gyorsan tönkre tette az addig jól működő részecskeszűrőt.
- Szerencsére más részegységben nem keletkezett kár, azonban így is olyan költségek súlytották az ügyfelet, ami elkerülhető lett volna, ha optimalizálás előtt javítják azt meg, továbbá ha a motoroptimalizálást szakszerűen végzik el.
- A hanyag, hozzá nem értő kollega közel 1 millió forintos kárt okozott
És így lett az ígéretesnek tűnő chiptuningból drága javítás.