Kelet-Magyarországon elsőként, a változó olajnyomás vezérléssel működő VAG motorok csaknem mindegyikére sikeresen lefejlesztettük módosításainkat, amit első sorban a motor hosszú élettartamát szem előtt tartva, a korábban jól bevált hagyományos olajpumpák mintájára készítettünk el.
2008-tól a legtöbb VAG motor kétlépcsős szabályzással/csökkentett olajnyomással működik.
Az olajnyomáscsökkentés célja a motor hatásfokának növelése. A csökkentett olajnyomással az olajpumpa meghajtásához szükséges energia kisebb. Ez az elhanyagolható mértékű ~>0,1l/100km hatékonyság növelés cserébe nagyobb kockázatot jelent a megbízhatóság szempontjából: Az olajnyomás csökkentésével az éppen elégséges mennyiségű olaj a legtöbb esetben megfelelő kenést biztosít, vannak azonban olyan konstrukciók, illetve felhasználási körülmények:
- nagy terhelés alacsony fordulatszámon automata váltós típusoknál(korai felváltású stratégia miatt)
- vagy sportos vezetési stílus amik esetében ez az éppen elégséges mennyiségű olaj nagyobb kopást eredményez. (pl. hajtókar csapágyak 2.0TDI, vezérműtengely 3.0TDI, stb.)
De mi is az a kétlépcsős olajynomás szabályzás?
Normál esetben a növekvő fordulatszámmal arányosan emelkedik az olajnyomása, ami egy dízel motor esetében a ~2,5bar-os alapjárati olajnyomás 2000-es fordulatszámig eléri a maximális 4,5-5bar olajnyomást.
Kétlépcsős szabályozás esetében(Pl. 3.0TDI EVO896Gen2.) az olajnyomás egy olajnyomás szabályzó szeleppel(N428) két nyomásszinten van szabályozva: egy csökkentett(~2,5bar) és egy növelt(4-4,5bar) nyomáson.
Az alacsony nyomású kör 2,5 Baron maximalizálja az olajnyomást és 2500fordulatszámig, vagy 300NM terhelés alatt aktív. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy hétköznapi felhasználás során 1500-2400 fordulatszám tartományban /ahol a legtöbbet használjuk/ 0,5 - 1,5barral csökkentett olajnyomással üzemel a motor.
Folyamatos PWM olajnyomás szabályzás:
Legújabb motorokban használják. EDC17CP54, Bosch MD1 ECU-val szerelt típusok(Pl.: CRT motor). Annyiban tér el a kétlépcsős szabályzástól, hogy a nyomás szabályzá 2-5Bar között tetszőlegesen, egyenletesen szabályozható. A szabályzási görbe a Switch alapúval szinte tökéletesen megegyezik, néhány újabb típusnál pl. EA897 terhelés függvényében(általában 300nm től kezdődően) egyenletesen növekedik az olajnyomás a terheléssel arányosan, nem pedig azonnal vált a maximum nyomásra.
Az olajnyomás szabályzó szelep vezérlését a motorvezérlő szabályozza, amit módosítani lehet. Rengeteg időt áldoztunk ennek a rendszernek a tanulmányozására, megértésére, valamint módosítására.
Több motor esetében köztes megoldásokat alkalmazunk, a gyári nyomás szabályzás szigorúbb hangolásával pl. a kapcsolási Fordulatszám vagy nyomatékhatár szigorításával, ezáltal sok esetben csak a kritikus terhelési tartományban történik olajnyomás növelés.
Érdekesség hogy bizonyos motoroknál nagyobb részegység javítás után maga a gyártó is kéri, a nagynyomású kör kizárólagos használatának aktiválását a bejáratási ciklusban pl.: motorfelújítás, hengerfej felújítás, turbócsere esetén.
A szabályzás motorcsaládonként, szoftver verziónként változik, néhány switch alapon szabályozott motor érintettségét a problémában helyszíni vizsgálat után lehet pontosan megállapítani.
A legtöbb switch alapú olajnyomás javítás optimalizálás mellé ingyenesen választható opció! Autóddal kapcsolatban érdeklődj a e-mailen keresztül: dynotechchip@gmail.com
Lista a csökkentett nyomású motorokról:
Dízel motorok:
1.4-1.6-2.0 TDI EA288-tól
EDC17-Switch alapú, kétkörös szabályzás
MD1- PWM(folyamatosan változó) szabályzás
3.0TDI EA896 2.Gen:
Switch alapú, kétkörös szabályzás
3.0TDI EA897-től:
PWM szabályzás
4.2TDI 340HP/385HP
Switch alapú, kétkörös szabályzás
Benzines Motorok:
1.4/1.5TSI EA211/EA211 EVO
EA211 Switch alapú, kétkörös szabályzás
EA211EVO PWM szabályzás
1.8-2.0TSI EA888
Switch alapú, kétkörös szabályzás
További típusok feltöltése folyamatban...