Teljesítménymérés

A *Teljesítménymérésről* - Dynotech Chiptuning & Dyno
A *Teljesítménymérésről* - Dynotech Chiptuning & Dyno

A Teljesítménymérésről

Mérőpados méréseinket egy elektromágneses aktív fékkel szerelt "Stacioner" BOSCH teljesítménymérő padon végezzük. A pontos méréseken túl az aktív fék biztosítja azt a pluszt, amit az átlagos inercia mérőpadok nem tudnak, hosszabb, tetszőleges időtartamú és terhelésű méréseket végezni.

Az aktív fék segítségével nem csak szimpla teljesítmény méréseket végezhetünk, hanem különböző terheléseket, körülményeket szimulálunk.

Ezáltal a finomhangolási fázis során az átlagos 10 másodperces rövid teljesítmény mérések mellett, az adott motor/típus sajátosságait figyelembevéve, a beállítás szempontjából kritikus fordulatszám tartományokban sokkal részletesebb előadatos vizsgálatokat tudunk végezni, ezek pedig segítenek minket a lehető legjobb beállítás elérésében!

Ez a szolgáltatásunk ingyenesen jár minden chiptuning mellé.

Mérőpadok fajtái

A stacioner mérőpadok szabadon változtatható ellenállással terhelik a mért autót ezáltal a mérés időtartalma szabadon változatható.

  • A teljesítményt a görgők gyorsulásának mérésével, valamint az erőmérő cella jeléből kalkulálja a mérőpad
  • A ellenállást egy fékező egység adja, ami legtöbbször egy elektromágneses fék.
  • A fékerőt/terhelést a mérés előtt az autó mérését végző szakember állítja be tetszőlegesen.
  • A teljesítmény a terhelő fék erőből, a fordulatszámból valamint az erőmérő cella által mért adatokból kalkulálja a mérőpad

Ez a fajta mérőpad lehetővé teszi hogy különböző terheléseknél, tetszőleges fordulatszámokon vizsgáljuk az autókat, mely egy optimalizálás során óriási előnyt jelent egy inerciális paddal szemben.

A mérést végző szakember állítja be a mérés időtartamát ezáltal jóval részletesebben diagnosztizálható az optimalizálás során az autó.

Stacioner mérőpadok összetettebbek, drágábbak, valamint speciálisabb segédberendezéseket(hűtés-elszívás) kívánnak meg, mint inerciális társaik.

xx2asdf.webp

Főbb ismertető jegye, a nagy méretű “gépház”. Egy elektromágneses retarder fék mérete 1,5-2x-ese a görgők méretének, mely a gépházban helyezkedik el és a görgősorhoz van közvetlenül kapcsolva.

Az inerciális mérőpadok valódi fék nélkül tehetetlenségi ellenállássukkal terhelik az autó hajtott kerekeit:

  • A teljesítményt a görgők gyorsulásának mérésével kalkulálja a mérőpad
  • Az ellenállást (“féket”) a görgők mérete és tömege adja.
  • Addig tart a mérés ameddig a mért autó felpörgeti a nehéz görgőket.
  • Ezáltal mérés időtartalma nem változtatható, specifikus fordulatszámokon nem lehet terhelni és vizsgálni motor működését.
  • Ezeket a mérőpadokat kizárólag padlógázas mérésre lehet használni.

Hátrányuk, hogy nem lehet változó utcai terheléseket szimulálni, részerhelésen/fix fordulatszámokon nem tudják terhelni a motort.

Turbós motorknál ez különösen megnehezíti az optimalizálást, mivel alacsony fordulaton korlátozottan tudja megterhelni a motort ezért a nyomaték felfutás késik, a mérés alacsony fordulaton gyakran hiányos, nem vizsgálható megfelelő részletességgel, ezáltal az utcán leggyakrabban használt 1500-2000 közötti fordulatszám tartomány pontos finombeállítása lehetetlen.

Egyszerűsége és olcsóbb ára miatt elterjedtek.

Inerciális mérőpad

Főbb ismertető jegye, a kis méretű “gépház”. Mivel az inerciális padoknál a görgőkhöz a tengely végeken valódi fék nem kapcsolódik ezért a gépház mérete szemmel láthatóan kisebb egy Stacioner padhoz képest.

Az utcai teljesítmény mérők, egy kerékre szerelhető szenzorral mérik az autó teljesítményét, a mérést típustól függően 3-5 sebességben végezzük:

  • A teljesítményt a kerék gyorsulásának mérésével, az előre megadott váltó áttételből/ valós motorfordulatszámból, kerékátmérőből és az autó pontosan megmért súlyából kalkulálja az eszköz.
  • A terhelés az autó gyorsítása az adott sebességben.
  • A mérés időtartalma a mérés során használt sebesség fokozattól függ ezért specifikus fordulatszámokon korlátozottan lehet terhelni és vizsgálni motor működését.
  • Ezt a mérési módszer kizárólag padlógázas mérésre lehet használni

Hátrányuk, hogy hasonlóan egy inercia mérőpadhoz, részerhelésen/fix fordulatszámokon nem tudják terhelni a motort, alacsony fordulatszám tartomány megfelelő terhelésére korlátozottan van lehetőség. Ugyanolyan pontos méréseket tudnak szolgáltatni mint egy inerciális mérőpad, viszont nagyon érzékenyek a pontos előkészületre és beállításokra.

dynapró.webp

Ezeknek a műszereknek az ára töredéke egy teljesítmény mérőpadnak, ezért elterjedtebbek.

Az általunk használt, és egyik legjobbnak tartott DynoPro készülék pontosságát többször bizonyította mérőpaddal összehasonlítva!